Co nowego przyniosą tachografy II. generacji?
- DATACHO.pl
- 10. 11. 2021
Nejpóżniej od 15. 06. 2019 wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w smart tachograf I. generacji (możliwe, że gdzieś napotkałeś termin "inteligentny tachograf", który oznacza to samo, co "smart tachograf"), z jakiego rodzaju zmianami się to łączy możesz przeczytać w tym artykule: Co dadzą nam smart tachografy? A jednak wszelkiego rodzaju innowacje tachografów nie skończą się tak prosto, wręcz przeciwnie, bo już nadchodzi II. generacja smart tachografów.
Co na razie wiemy o nowych funkcjach tachografów?
Przełączanie krajów po przejechaniu granicy
W przypadku cyfrowych tachografów należało dokonać wszystkich zmian ręcznie np. wpisanie początku lub końca zmiany, kraj mogłeś przełączyć dopiero, jak się zatrzymałeś itd. I. generacja smart tachografów umiały już to pilnować za ciebie i przełączyć kraj na podstawie lokalizacji GPS pojazu. II. generacje idzie o krok dalej, że lokalizację zmieni po przjechaniu granic. Dlaczego to dobra funkcja? Kraje Unii Europejskiej walczą z kabotażem (= transport na terenie jednego kraju w ramach zagranicznej firmy), który jest często używany wschodnimi firmami transportowymi na terenie państw Europy zachodniej, aby mogli zaoszczędzić na kosztach całkowkitego tansportu. Kontrolerzy będą mogli, dzięki temu bardzo prosto sprawdzić jak długo konkretny pojazd się znajduje na terenie ich państwa i czy przypadkiem nie znaleźli kabotażysty.
Wpisywanie załadunku i wyładunku
- będzie możliwość ręcznego wpisania załadunku/wyładunku lub obu rzeczy jednocześnie, będąc cały czas na tym samym miejscu
- najpóźniej należy załadunek/wyładunek wpisać po jego ukończeniu
- w tachografie się zapisze czas i miejsce załadunku/wyładunku
- możliwość wyboru pomiędzy towarem a podróżującymi (prawdopodobnie podczas pierwszej kalibracji pojazdu spyta się o typ "towaru" i potem już nie będzie ponownie o to pytać)
Kontrola na odległość
Pierwsza generacja smart tachografów umożliwiła kontrolerom pobrać niektóre dane z tachografu na odległość bez potrzeby zatrzymywania pojazdu. Celem jest, aby konrola była jak najbardziej efektywna i niepotrzebnie nie zatrzymywali uczciwych kierowców. Kontrola na odległość przebiega tak, że pojazd musi przejechać przez konkretny odcinek drogi i potem podczas sekundy kontrolerzy zobaczą, czy kierowca na przykład nie jedzie bez karty (albo nie włożył karty podczas jazdy lub czy nie doszło do jakiejś niedozwolonej manipulacji z tachografem...) i na podstawie tego zadecydują, czy należy pojazd zatrzymać czy nie. Działa to w podobny sposób jak kontrola myta.
W przypadku drugiej generacji tachografów kontrolerzy dodatkowo dowiedzą się:
- przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu (56 godzin) i dziennego czasu prowadzenia (9 godzin i maksymalnie 2x w tygodniu 10 godzin)
- czas prowadzenia pojazdu bez jakiejkolwiek przewy (maksymalnie 4,5 godziny)
- czas prowadzenia pojazdu w tym i zeszłym tygodniu (maksymalnie 90 godzin poczas 2 po sobie następujących tygodniach)
Kiedy?
Druga generacja przyjdzie w sierpniu 2023 i będzie obowiązywała nowe zarejstrowane pojazdy. Najpóźniej do końca 2025 roku będą musiały nim być wyposażone wszystkie pojazdy, które kursują pomiędzy różnymi państwami w ramach transportu międzynarodowego (obowiązek zmiany tachografu na nową generację na razie nie obowiązuje transport krajowy).