Zasady obchodzenia się z kartą kierowcy

  • DATACHO.pl
  • 18. 07. 2019

Prawa i obowiązki użytkownika podczas używania karty pamięci kierowcy z systemem tachografu

Odpowiedzialność za poprawne posługiwanie się oraz funkconalność karty pamięci kierowcy

Karta pamięci kierowcy w systemie Cyfrowy tachograf (w dalszej części tekstu „karta kierowcy“) może być używana tylko i wyłącznie zgodnie z Rozporządzniem Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym*.

Wnioskodawca tej karty jest odpowiedzialny za poprawne posługiwanie się kartą oraz jej poprawne działanie, ale tylko i wyłącznie w ramach systemu cyfrowegora tachografu.

Zakaz fabrykowania oraz niszczenia danych

Fabrykowanie oraz niszczenie danych z karty kierowcy jest zakazane. Wnioskodawca karty musi obchodzić sie z karta tak, aby dane na karcie nie były sfabrykowane albo zniszczone. To samo się również tyczy urządzeń rejestrujących, które przesyłają dane na kartę.

Zakaz niebezpiecznego obchodzenia się z danymi

Wnioskodawca ma obowiązek obchodzenia się z karta kierowcy oraz urządzeniami rejestrującymi w takisposób, aby nie spowodowało to jakichkolwiek zmian albo zniszczenia przechowywanych oraz zarejestrowanych danych. Pojazd, w którym kierowca używa tej karty i urządzenie rejestrujące, nie mogą mieć wbudowanego innego urządzenia, które by mogło spowodować manipulację danymi.

Każdy kierowca ma tylko jedną kartę kierowcy

Każdy kierowca może mieć i używać tylko i wyłącznie jednej unikatowej karty kierowcy. Ta musí być wydana na jego imię, nie może być uszkodzona i musi być ważna. Karty nie można przenieść na innego kierowcę.

Obowiązek zgłoszenia uszkodzenia karty kierowcy

Każdy wnioskodawca karty kierowcy ma obowiązek zgłosić jakąkolwiek wadę karty kierowcy do maksymalnie 15 dni wypełniając wniosek, który potem może wysłać online lub pocztą.

Obowiązek złożenia wniosku o nową kartę z powodu kradzieży karty kierowcy

Jeżeli kierowca zgubi swoją kartę kierowcy lub ktoś mu ją ukradł, musi zgłosić tę sytuację do 15 od zauważenia zaistniałego faktu. Wniosek należy również podłożyć zaświadczeniem o zgłoszeniu kradzieży karty na Policji. Jeżeli do kradzieży doszło na terenie innego kraju należy zgłosić kradzież na Policji ów kraju. Jeżeli kierowca zgubił kartę wystarczy napisać oświadczenie o utracie karty.

15 dni zaczynamy liczyć od pierwszego dnia, kiedy kierowca miał pierwszą możliwość wypełnienia oraz wysłania wniosku.

Oznacza to dzień, kiedy wrócił do bazy albo dzień, kiedy doszło do jej utraty/kradzieży.

Zrobienie wydruku w razie uszkodzenia/utraty/kradzieży karty kierowcy

Jeżeli kierowca zauważy, że doszło do uszkodzenia/utraty[kradzieży karty, ma obowiązek na początku i na końcu dnia pracy zrobić wydruk wszystkich danych z urządzenia rejestrującego o odstępach czasowych. Kierowca na wydruk powinien jeszcze przypisać: nr karty kierowcy, imię i nazwisko, nr prawa jazdy, datę oraz swój podpis.

Wypełnianie tabeli umożliwiającej zapis aktywności czasu pracy w razie awarii urządzenia rejestrującego

Jeżeli kierowca zauważy, że urządzenie rejestrujące nie działa poprawnie, ma obowiązek to wpisać do tabeli umożliwiającej zapis aktywności czasu pracy o odstępach czasowych, które nie były zarejstrowane lub nie były zarejestrowane prawidłowo. Do tej tabeli należy jeszcze wpisać numer karty kierowcy oraz swój podpis. Awarię tachografu należy zgłosić do 7 dni.

Złożenie wniosku o nową kartę kierowcy

Wnioskodawca starej karty ma obowiązek złożyć wniosek PWPW o nową kartę kierowcy maksymalnie 15 dni roboczych przed skończeniem się ważności karty kierowcy..

Zmiana stałego/tymczasowego odresu zamieszkania w innym kraju UE

Řidič, který si změní trvalé nebo přechodné bydliště v jiném členském státu ES má možnost si svoji kartu vyměnit.

Kraj, w którym na chwilę obecną mieszka kierowca, wyda mu nową kartę kierowcy. Kierowca ma obowiązek wysłania starej karty kierowcy organowi, który ją wydał. Kraj, który wydaje nową kartę, musi poprzedniemu organowi (ten, co wydał kierowcy starą kartę) również wysłać uzasadnienie wymiany jeszcze ważnej karty. Kraj, w którym mieszka kierowca, jest też odpowiedzialny za poprawną kontrolę ważności konkretnej karty. Wszelkiego rodzaju sytacje jak wydanie zastępczej karty/ podanie wniosku o nową kartę/wymiana karty są zarejestrowane w ewidencji.

Obowiązek podstąpenia kontroli

Podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 je řidič povinen se řídit pokyny pověřeného kontrolního pracovníka, který jej může také zkontrolovat. Na požádání pověřeného kontrolního pracovníka musí řidič svoji kartu předložit ke kontrole.

Právo kontroly karty řidiče i v jiném členském státu ES

Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 (starsze 3821/1985) w aktualnym brzmieniu ma konkretny urząd kraju należącego do UE prawo skontrolować kartę każdego kierowcy, który podlega temu rozporządzeniu.

Niedotrzymanie jakichkolwiek wcześniej wspomnianych punktów będzie rozpatrywane jako naruszenie prawa Republiki Czeskiej lub innego kraju należącego do UE, w którym doszło do ów naruszenia.

Ważność karty

Ważność karty się skończy wraz z pierwszą sekundą rozpoczęcia ostatniej minuty przed północą przed rozpączęciem dnia kolejnego, który jest na karcie zapisany jako ostatni dzień ważności.

Np. Ważność karty do 31. 12. 2019. Ważność karty się skończy 31. 12. 2019 o 23:59:01 tzn. jedną sekundę po rozpoczęciu ostatniej minuty przed północą.

Obchodzenie się z już nieważną kartą kierowcy

Kierowca nie ma obowiązku oddawania albo unieważnienia/niszczenia karty, która już nie jest ważna. Według dyrektywy „Factsheet No. 016/2012“ organu CORTE Komisji Europejskiej wraz z wydaniem nowej karty stara karta staje się automatycznie nieważna. Jest zakazane wkładać nieważną kartę do urządzenia rejestrującego.

* Rozporządznie Rady (EWG) nr 3821/85 zostało unieważnione dnia 28.02.2014.