Pakiet mobilności - zmiany dla kierowców

  • DATACHO.pl
  • 30. 04. 2021

8. lipca 2020 Unia Europejska przyjęła pakiet środków ostrożności w ramach mobilności, które obowiązują 20. sierpnia 2020. Pakiet mobilności jest obszerną reformą w dziedzinie ruchu drogowego w EU.

Tygodniowy czas odpoczynku: zakwaterowanie/noclegi

Zwykłe tygodniowe czasy odpoczynku oraz każdy tygodniowy czas odpoczynku trwający dłużej niż 45 godzin i wyrównujący wcześniejszy skrócony tygodniowy czas odpoczynku, jest zakazane spędzać w pojeździe. Pracodawca ponosi wszelkie koszty związane z zakwaterowaniem poza pojazdem.

Możliwość powrotu: Droga z powrotem do miejsca zameldowania albo do bazy

Każdy kierowca w transporcie międzynarodowym musi mieć możliwość powrotu w ciągu 4 tygodni do miejsca swojego zameldowania albo do bazy firmy. Firma transportowa musi zapewnić rzetelne planowanie oraz dokumentację pracy kierowców, ale i również przedłożenie konkretnej dokumentacji na żądanie.

Dwa po sobie następujące skrócone tygodniowe odpoczynki

Może nastać sytuacja, że kierowcy w transporcie międzynarodowym mogą mieć dwa po sobie następujące skrócone tygodniowe odpoczynki, jeżeli w ciągu ostatnich 4 tygodni wykorzystali chociaż 4 tygodniowe czasy odpoczynku. Dwa z nich muszą być zwykłymi tygodniowymi czasami odpoczynku. Dwa po sobie następujące skrócone tygodniowe odpoczynki muszą być rozpoczęte w kraju nie należącego do UE, w którym ma pracodawca swoją siedzibę, a kierowca swój adres zameldowania i te dwa odpoczynki muszą być wyrównane przed kolejnym tygodniowym czasem odpoczynku.

Przekroczenie dziennego oraz/lub tygodniowego czasu prowadzenia: Droga z powrotem do bazy/miejsca zameldowania

W wyjątkowych okolicznościach kierowcy mogą przekroczyć dzienny oraz tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o jedną godzinę, ale tylko po to, aby mogli się dostać do siedziby pracodawcy albo do swojego miejsca zamieszkania oraz mogli tydzień odpoczywać, oczywiście biorąc pod uwagę to, żeby nikt nie był zagrożony podczas ruchu drogowego. Jeżeli kierowca miał niczym niezakłoconą przerwę trwającą 30min, może czas prowadzenia przekroczyć o dwie godziny, jeżeli jedzie do siedziby pracodawcy albo do swojego miejsca zamieszkania, aby mógł wykorzystać swój tygodniowy zwykły czas odpoczynku. Jakiekolwiek wydłużenie czasu prowadzenia kierowca musi wyrównać adekwatnie wydłużonym czasem odpoczynku nawet do końca trzeciego następującego tygodnia oraz całą zaistniają sytuację należnie udokomentować.

Przerwanie czasu odpoczynku - erušení doby odpočinku: Prom/Pociągi

Kierowcy przewożący pojazd promem albo pociągiem mogą w pewnych okolicznościach przerwać czas odpoczynku - maksymalnie dwa razy podczas jednej godziny. Podczas tego zwykłego dziennego odpoczynku albo skróconego tydziennego odpoczynku kierowca musi mieć swoją kabinę sypialną, kajutę albo leżak. Ten wyjątek obowiązuje tylko podczas zwykłego tygodniowego czasu odpoczynku, ale tylko w momencie kiedy droga pociągiem albo promem trwa przynajmniej 8 godzin i kierowca ma do dyspozycji kabinę sypialną/kajutę.