Nie pobieram danych z tachografów, ale chcę mieć w tym wszystkim porządek

  • DATACHO.pl
  • 10. 04. 2019

Często się spotykamy z firmami transportowymi, którzy dotychczasnie musieli się przejmować problematyką pobierania oraz analizy danych z tachografów i kart kierowców. Bądźmy szczerzy , ale w transporcie jest dużo innych czynności, któte wymagają dużo więcej uwagi, niż pobieranie danych z tachografów (i kart kierowców), która na pierwszy rzut oka wygląda na kompletnie obcą, więc człowiek ma tendencję to bez przerwy odkładać na kiedy indziej. Jeżeli przyjdzie do nas firma transportowa i powie nam, że chciałaby mieć w tym wszystkim porządek, to bardzo chętnie jej wszystko wytłumaczymy. Wszystki kroki po kolei - gdzie co potrzebuje załatwić, jak długo to trwa, ile to kosztuje itd. Są jednak osoby, które wolą sobie o tym wszystkim na spokojnie poczytać, więc to streszczenie przygotowaliśmy dla tych osób, co dokładnie będą potrzebowały zorganizować.

 

1) Karta przedsiębiorstwa

Do pobierania danych z tachografów, będziesz potrzebował kartę firmy. Ów karta działa jako klucz, którą włożysz do tachografu i odblokuje go, dzięki czemu będziesz mógł pobrać. Kartka firmy nie umożliwia pobrania danych (służy jako klucz, nie zapisują się na niej czynności).

Wydanie karty kosztuje 282,90 PLN i należy postępować według nastepujących zasad. Status swojego wniosku możesz bezpośrednio sprawdzać na swoim koncie PWPW. Ważne jest też wspomnieć, że wnioski wysłane przez internet są realizowane dużo szybciej, bo już do 7 dni roboczych. Niestety wnioski papierowe wysłane pocztą są realizowane do 30 dni kalendarzowych.

2) Czytnik tachografów

Do pobierania danych potrzebujesz czytnik cyfrowego tachografu. Dla ułatwienia możesz sobie wyobrazić, że czytnik tachografów jest takim USB - jeden koniec jest należy podłączyć do tachografu, a drugi do komputera. Podłączeniem czytnika do tachografu rozpoczniesz pobieranie danych z tachografu, zaś podłączeniem do komputera działa jako USB.

 

3) Czytnik kart kierowców

Jeżeli weźmiesz czytnik od nas, to czytnik kart kierowców jest wbudowany w czytnik tachografów (2v1) , więc nie będziesz musiał się tym przejmować. Jeżeli nie, będziesz musiał kupić czytnik kart kierowców, które kosztują od 59 do 115 złotych.

 

4) Program do analizy danych

Obowiązkiem firmy transportowej jest nie tylko pobierać dane, ale również dokonywać ich analiyz. Firma transportowa ma obowiązek zapewnić swoim kierowcom warunki, które ich nie zmuszają ani nie zachęcają do przerywania obowiązkowych przerw. Firma transportowa nie jest oczywiście odpowiedzialna za to, co robi kierowca, ponieważ wiadomo, że każdy jest kowalem własnego losu. Wiedzą to również urzędnicy, dlatego jest tak ważne analizować dane z kart kierowców i tachografów i w razie jakiegokolwiek naruszenia należy  rozwiązać tę sytuację bezpośrednio z kierowcą (awizacją, nagana, odrzucenie prośby o premię...), ponieważ to jest linia obrony firmy. Firma transportowa ma również obowiązek przechowywać dane, pilnować dane pobierania danych itd. Dokładnie z tego powodu powstało Datacho.cz, które o tych rzeczach myśli za Ciebie.

 

To jest wszystko, teraz jesteś wyzbrojony we wszystko, co będziesz potrzebował do perfekcyjnego pobierania danych. Jeżeli już wszystko masz, ale nie wiesz, jak pobrać dane, opisaliśmy cały proces w artykule Jak pobrać dane z cyfrowego tachografu?. Polecamy jeszcze przeczytać Kiedy jest potrzebne pobierać dane?.