Jazda w trybie OUT

  • DATACHO.pl
  • 07. 11. 2019

Czym jest tryb OUT?

Tryb OUT – „out of scope = tryb poza zakresem“ nie jest zbyt często używanym trybem, ponieważ kierowcy oraz same firmy transportowe nie wiedzą, jaki jest właściwy sposób jego użycia. Największe obawy u nich powodują kontrole drogowe i luki w prawie.

Jedynym miejscem, w którym znajdziesz więcej informacji o możliwości wykorzystywania tryby OUT jest instrukacja obsługi danego tachografu.

W obowiązujących rozporządzeniach (WE) 561/2006 o pracy kierowców firm transportowych oraz (EWG) 3821/85 (165/2014) o urządzeniach rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym, dokładne znaczenie tego trybu zaczyna się tam, gdzie kończy się prawna moc tych dwóch rozporządzeń. W praktyce mówimy o przypadkach, kiedy pojazd jest wyposażone w tachograf, ale używanie go nie jest obowiązkowe. Może być to spowodowane rodzajem przewozu drogowego, celem jazdy albo modelem pojazdu.

Kiedy mogę użyć trybu OUT?

Jeżeli posiadasz:

  • Pojazd ważący do 3,5 tony lub  pojazd służący do przewozu osób makasymalnie z 9 siedzeniami (wliczając to siedzenie kierowcy) wyposażony w tachograf
  • Pojazd wliczające się do wyjątków w artykule 3 lub 13 według rozporządzenia 561/2006
  • Vozidlo nesloužící ani přepravě nákladů ani osob – pumpa na beton, jiné stroje, pojízdná autodílna) Dané auto i přes to bylo vybaveno tachografem z výroby a nelze jej demontovat.
  • Pojazd, które nie spełnia ani jeden z podstawowych warunków m.in. „przewóz drogowy“. Przewóz drogowy jest w artykule 4 definiowany jako a)  „przewóz drogowy oznacza każdą podróż po drogach publicznych“ UWAGA: W języku angielskim pracuje się z terminem „droga“. Do tej kategorii również należy chodnik oraz ścieżka rowerowa.

Jeżeli znajdujesz się na:

  • Terenie zamkniętym - teren zamknięty jnie jest częścią dróg publicznych, dlatego ta podróż nie podlega przpisom rozpodządzenia 561/2006 np. zakład produkcyjny, węzły logistyczne oraz porty (např. Hamburg). Kierowca znowu będzie miał obowiązek rejestracji podróży w momencie, kiedy wjedzie na publiczną drogę transportu lądowego. Kierowca musi potem sam ręcznie wpisać do czfrowego tachografu, co się działo w momencie, kiedy karta nie była w urządzeniu.

Jeżeli dokładnie przestudiujesz wszystkie zasady używania trybu OUT to nie grozi ci żaden mandat ani inne konsekwencje prawne. W innym razie firmie transportowej grozi mandat w postępowaniu administracyjnym w wysokości do 500 000 CZK. Co więcej sam kierowca może dostać mandat w wysokości do 5 000 CZK  bez możliwości jakiegokolwiek odwołania się albo w wysokości do 10 000 CZK w postępowaniu administracyjnym.

Jak włączyć tryb OUT?

Tryb OUT można włączyć/wyłączyć używając przycisków danego tachografu. Jednakże zawsze musi się wyłączyć automatycznie po wsunięciu/wysunięciu karty.

Ten tryb możesz wybrać z wsuniętą kartą lub bez niej. W pierwszym przypadku ta czynność jest zarejestrowana automatycznie. Dzięki włożonej karcie jest zapis kompletny i nie musi się go potem uzupełniać.

Jak postępować podczas kontroli drogowej?

Podczas zatrzymania pojazdu był włączony tryb OUT: W tym przypadku kontrola skontroluje, czy kierowca był upoważniony do użycia tego trybu - czy dana sytuacja wykracza poza rozporządzenie 561/2006.

Tryb OUT został użyty wcześniej - przed przbiegającą kontrolą: Kontroler będzie się dopytywał o powody użycia tego trubu. Potwierdzenie od firmy transportowej nie jest obowiązkowe.